Hello There!

Tuesday, August 24, 2010

Selasa 24/08/2010

Kaki ayam masak kicap
Sotong salut tepung kfc
Asparagus goreng gan udang sikit
Sambal belacan gan kacang botol dan bendi
Masa aku kat opis tadi, aku terfikir hari ne aku nak main masak-masak lagilah. Aku teringat kaki ayam. Dulu masa mak aku masak kaki ayam, aku kurang gemar, tapi sekarang aku suka lak. Petang ne aku nak masak kaki ayamlah, apa lagi yek...mmm...kalau masak sotong tepung kfc sedap gak gan asparagus goreng plus sambal belacan....wow pasti malatop bau rumah aku nanti hehehehe.

Aku nekat, aku nak masak semua lauk tu petang nanti. Secara kebetulan pukul 2.45 petang, Ed pun kol aku, tanya aku berbuka kat mana petang ne. Dia nak belanja aku sebab tempohari aku dah masak untuk dia (bagus gak). Aku cakap kat Ed, aku nak masak petang ne. Dia apa lagi suka giler dengar aku nak masak. Ok, dia cakap aku masak, dia boleh beli bahan-bahannya. Aku kata ok petang nanti kita jumpa kat rumah aku. Pukul 3.13 petang, Jazim kol aku, citer pasal blog aku.

Pukul 5.30, dia dah tunggu aku kat bus stop opis aku. Aku ajak gi Hero kat area opis aku. Sampai sana pukul 5.50 petang. Ed tanya aku, aku nak masak apa. Aku kata kaki ayam. WHAT!!!!. chicken feet. Boleh makan ke kaki ayam Ed tanya aku. Bolehlah aku kata. Eee gelilah nak makan, kaki ayam yang selalu kais tanah. Aku cakap kalau tak suka makan jangan banyak soal. Nasib baik bahan-bahan apa yang aku nak ada semua. Sampai kat kaunter, Ed bayar semua. Pastu kitaorang balik rumah. Pukul 6.30 petang sampai rumah. Ok bersiap buat kerja. Aku suruh Ed potong asparagus dulu. Dah tu aku suruh dia potong lada nak buat sambal belacan. Suka giler dia buat kerja tu, siap bernyanyi-nyanyi lagu cina. Aku suruh dia berhenti nyanyi, kalau sedap tak apa, ne sakitkan gegendang telinga aku jer. Pastu dia boleh nyanyi lagu Siti Nurhaliza pulak. Lagu Cindai pulak tu. Aku terus tak boleh buat kerja, gelak macam nak pecah perut aku. Kalau ingat lirik takpe gak, ne lirik tah apa-apa main belasah jer.

Tiba-tiba Leni balik rumah. Dia cakap dari bawah dah dengar ketawa aku dan bau belacan kena bakar. Dia cakap buat kenduri ke?. Aku tanya balik awal hari ne?. Leni kata dia tak sedap badan. Ed terus kaku dan terus jadi malu. Aku cakap padan muka kau. Aku sambung buat kerja. Aku suruh Ed tumbuk sambal belacan. Dia tengah tumbuk, tiba-tiba mata dia kena cili tumbuk, apa lagi dia menjerit. Aku ketawa macam nak giler. Ed macam cacing kena bakar. Nasib baik dia tak berguling atas lantai. Aku suruh dia cuci gan air. Aku kata dahlah biar aku buat sorang-sorang. Kau gi bentangkan surat khabar.

Pukul 7.21 malam, semua dah beres. Aku bagi sikit lauk kat Leni, yalah tadi dia dah nampak aku masak, takkan tak nak bagi dia rasa sikit kan. Masa nak tunggu berbuka, aku terlupa nak masak nasi boleh. Sibuk nak suruh anak cina ne tolong masak, patutlah aku tengok semacam jer, ada yang kurang jer. Rupa-rupanya nasi takde. Aku suruh Ed beli nasi kat bawah, 1 bungkus jer. Aku tak nak makan nasi. Kelam kabut Ed turun beli nasi bungkus.

Macam biasa lauk licin, kata geli nak makan kaki ayam bedal gak sampai habis, sambal belacan gan ulam pun licin. Anak cina ne kalau makan tak ingat dunia. Sambal belacan yang pedas tu pun habis. Berteguk-teguk air dia minum. Wow dia cakap, masakan hotel pun boleh kalah macam ne (tengorak kau). Ed kata esok boleh masak lagi ne. Aku cakap, yalah kalau nak makan, kau pulak yang masak. Aku jadi bos lak. 

Pukul 9 malam, kitaorang gi minum teh tarik kat OldTown. Aku terjumpa Tifla kat sana. Dia tengah minum gan kawan dia. Kitaorang lepak sampai pukul 10.30 malam. Pastu balik semula kat rumah aku.


No comments:

Post a Comment

Disclaimer:

The information contained in this website is for general information purposes only. The information is provided by ceritakuharihari.blogspot.com and while we endeavour to keep the information up to date and correct, we make no representations or warranties of any kind, express or implied, about the completeness, accuracy, reliability, suitability or availability with respect to the website or the information, products, services, or related graphics contained on the website for any purpose. Any reliance you place on such information is therefore strictly at your own risk.