Hello There!

Wednesday, August 18, 2010

Hari Rabu 18/08/2010

Pukul 3.45 petang, Ed kol aku, kata nak datang rumah aku petang ne. Aku pun terfikir nak masak ke atau nak berbuka kat luar. Aku rasa baik aku masak jer kat rumah, lagipun Leni, jiran sebelah bilik aku baru beli dapur. Dia dah bagi izin kalau aku nak gunakan dapur gas dia. Kuali, periuk dan alat perkakas lain semua ada.

Pukul 5 petang, aku rushing balik rumah. Aku terus gi Giant. Masa nak balik tadi, aku terfikir nak masak "Brocoli sos tiram, Ketam masak sambal, Kangkung ikan masin dan telur dadar". Sampai kat Giant, aku terus beli barang-barang termasuk beras.

Sampai kat rumah, aku salin pakaian terus buat kerja. Aku potong bawang, patah-patahkan kangkung, potong brocoli dan siang ketam. Dapur Leni ada 2 tunku jer, 1 dah masak nasi, tinggal 1 lagi untuk aku masak 1 persatu lauk aku. Pukul 5.37 petang, Jazim kol aku. Kitaorang berbual pasal kucing yang nak dijual. Habis berbual aku sambung masak lagi.

Pukul 6.50 petang, Ed kol aku, kata dah sampai. Aku kata kat Ed tolong belikan air, aku terlupa nak beli tadi. Aku cakap beli air kat tepi Giant jer, situ ada bazar ramadan, ala-ala ciput jer. Aku suruh beli air tembikai dan sedikit kuih muih. Alhamdullilah tepat pukul 7.15 malam, semua lauk dah siap masak. Ed tolong aku siapkan meja makan (meja makan atas lantai jer hehehe) sambil bentangkan alas tikar mengkuang dan surat khabar. Aku cakap kat Ed kalau tak sedap jangan makan nanti sakit perut lak.  Aku masak pun tak rasa (puasa dahhh).

Tiba masa berbuka, aku doa Ed pun ikut doa gak. Apa yang dia doakan pun aku tak tahu. Dia kata esok dia nak cuba puasa boleh, nak rasa macam mana tak makan 1 hari (hai dah nak masuk islam ke). Apa-apa jer lah. Ed makan brocoli sos tiram dulu. Muka dia macam orang tertelan biji durian. Dia kata masin sangat. Aku dah pucat. Aku pun makan sikit. Aku rasa macam biasa jer. Ed kata kat aku, dia gurau jer, memang sedap aku masak. Spedo. Habis semua dia rasa. Ed tambah nasi lagi, macam dia lak yang puasa kan. Aku ingat nak simpan sikit buat bersahur, habis semua licin. Nasi aku masak 1 setengah pot pun habis. Habis makan aku bersihkan dapur Leni dan perkakas yang lain. Aku tengok Ed dah terbongkang kat depan tv, dia kata malam nelah dia makan terlalu banyak, harus esok kena puasa. Kelakarlah anak cina ne. Kitaorang minum air tembikai yang masih ada lagi sambil tonton tv. 


Ne lah lauk yang aku dah masak. Nasib baik bahan-bahannya senang, main tabur jer. Syukur semua boleh tahan sedapnya. Hehehe. Ed kata aku boleh jadi chef. Spedo. Lain kali boleh masak lagi untuk dia, (banyak cantik muka kau). Ed suka masakan orang melayu terutama yang pedas-pedas. Kalau ada sambal belacan lagi Ed suka. Ed suka rancangan Chef Wan. Dia kata aku boleh jadi Chef 2 lak (hahaha). Citer kat tv pun tak menarik, pukul 9.30 malam, Ed ajak aku minum kopi kat OldTown area rumah aku. Kitaorang sembang sampai pukul 10.30 malam. Pastu balik rumah aku semula.


Jumpa di lain citer byeeee. 

Dapur Leni setelah aku bersihkan
Ketam Masak sambal (6 ekor)
Kangkung Ikan Masin
Brocoli Sos Tiram (siap ada hiasan lagi)
Telur Dadar

No comments:

Post a Comment

Disclaimer:

The information contained in this website is for general information purposes only. The information is provided by ceritakuharihari.blogspot.com and while we endeavour to keep the information up to date and correct, we make no representations or warranties of any kind, express or implied, about the completeness, accuracy, reliability, suitability or availability with respect to the website or the information, products, services, or related graphics contained on the website for any purpose. Any reliance you place on such information is therefore strictly at your own risk.