Hello There!

Tuesday, November 23, 2010

Sabtu 20/11/2010 Kelantan In Style

Jam loceng dah berbunyi pukul 3 pagi. Kitaorang semua dah bangun. Buat rutin macam biasa. Pagi ne kitaorang nak ke Kelantan. Keluarga Jazim buat kenduri arwah. Kitaorang akan balik K.L esok malam. Kitaorang gi Kelantan in style naik Airasia. Aku dah kol abang Sazali suruh tunggu kat pak guard pukul 4.30 pagi. Flight kitaorang pukul 7.45 pagi.

Mama dan aku dah siap. Jazim belum lagi. Aku keluar rumah dulu gi kat lobby. Masa aku sampai abang Sazali pun sampai. Aku sms Mama bagitau cab dah sampai. Mama dan Jazim pun turun. Mereka duduk kat seat belakang, aku duduk kat seat depan. Abang Sazali hantar kitaorang ke LCCT dengan harga rm90. Masa kitaorang takde, Kelana akan menjaga kucing.

Sampai kat LCCT dah pukul 5.30 pagi. Masa dalam cab, Jazim dan Mama tidur. Aku layan abang Sazali bersembang. Dah bayar tambang, kitaorang terus nak check-in. Kaunter belum bukak lagi. Kitaorang check-in guna kiosk jer. Kiosk ada 4 cuma 3 jer yang boleh guna. Orang dahlah beratur panjang, terpaksalah kitaorang beratur gak. Selesai check-in, kitaorang nak minum kopi.

Kitaorang gi OldTown, tengok-tengok kena beratur nak order, tak jadi. Kenapalah tak macam kat K.L ada waiter kan senang. Kitaorang terus ke Starbucks. Jazim dan Mama jer yang minum kopi. Kitaorang lepak sampai pukul 7 pagi. Pastu kitaorang terus masuk ke departure hall. Kitaorang lepak kat pintu no. 4. Selepas pengumuman dibuat, kitaorang bersiap beratur untuk naik kapal terbang. Nak ke kapal terbang, agak jauh gak nak berjalan.

Flight AK5280. Flight ke Kelantan tak penuh sangat. Seat kitaorang 28D,E,F. Mama duduk tepi tingkap, Jazim tengah dan aku duduk tepi. Kitaorang sembang-sembang dan ambik gambar.

Pukul 8.30 pagi, kitaorang selamat mendarat di Lapangan Terbang Sultan Ismail Petra.

Selepas keluar dari sana, kitaorang menunggu untuk di ambik. Umi dan laki dia datang ambik kitaorang. Sebelum sampai rumah Mek, kitaorang nak breakfast dulu. Kitaorang gi 1 kedai ne, ramai orang sampai takde tempat duduk. So kitaorang chow. Kitaorang pusing-pusing cari kedai makan. Kebanyakkannya masih tutup lagi masih beraya. Kalau kat sini kan hari raya lama sikit. Last-last kitaorang terjumpa kedai makan yang bukak.

Habis makan kitorang terus gi rumah Mek. Sampai kat sana dah pukul 9 lebih. Aku tengok khemah sudah dipasang cuma kerusi meja belum disusun atur lagi. Kitaorang letak bag terus ke khemah belakang. Mek tengah mengoreng ayam. Lauk lain sudah siap dimasak. Last-last aku take over goreng ayam. Mama jadi pembantu aku. Jazim mengemas dalam rumah.

Masa tengah goreng ayam, datang 1 lori. Rupa-rupanya orang nak hiaskan meja makan. Alas meja kain berwarna purple bersalut plastik. Ada 6 meja semuanya. 4 untuk orang makan dan 2 untuk letak lauk.

Habis goreng ayam, aku dan Mama gi makan. Pukul 12 lebih orang dah mula datang. Makin lama makin ramai. Kebanyakkan saudara mara Jazim. Ada gak kawan-kawan adik beradik Jazim datang. Kebanyakkan yang datang akan membawa buah tangan seperti gula pasir, biskut, buahan dan bermacam-macam lagi, tapi selalunya gula pasirlah.

Wah aku kat sini makan banyak. Ya lah lauk semua sedap terutama yang paling aku suka sambal belacan Mek buat. Pukul 3 lebih, aku dan Mama keluar jalan kaki ke 7Elevan. Pastu kitaorang gi kedai buku. Aku beli pen 60sen dan buku rm1.60.

Sampai pukul 6 lebih masih ada orang datang. Selepas maghirib orang dah tak datang lagi. Tapi tiba-tiba ada 1 kereta kancil putih datang dan beberapa kawan Ilah kot. Mereka makan kat dalam rumah. Aku dan Mama dah mandi awal-awal kalau tak nanti semua nak mandi. Masa kitaorang makan malam, lampu kat khemah baru nak pasang. Selepas makan malam aku dan Mama jalan-jalan sampai jalan besar ambik angin.

Kitaorang balik cepat sebab guruh dah berbunyi takut lak kitaorang kena hujan. Aku dan Mama terus ke khemah. Disetiap kali kereta lalu, Mama pasti risau kalau-kalau ada orang datang lagi sebab semua lauk sudah dikemas. Kata Mama kalau kat sini buat acara sampai ke malam.

Kitaorang asyik minum air manis jer, so aku ke dapur mintak air dari Che Mah. Sambil minum air kitaorang sembang-sembang. Masa aku dan Mama minum air kat khemah, Jazim datang join sekali minum air. Pukul 9.30 malam, kitaorang nak bersiap gi rumah Cik Ruby untuk tidur. Sabri hantar kitaorang gan kereta Kelisa biru. Maklumlah dah ramai sangat kat rumah Jazimkan.

Sampai sana Jazim terus nak tidur. Mama salin baju tidur satin biru dan terus tidur gak. Aku belum tidur lagi. Aku tengok tv sampai pukul 11.30, baru aku tidur.