Hello There!

Thursday, October 21, 2010

Khamis 21/10/2010 Marche' @ The Curve

Semalam Ed kol aku. Dia nak ajak aku gi makan kat pasar. APA MAKAN KAT PASAR?. Dah giler ke apa si Ed ne. Nanti pukul 6 petang, dia datang rumah aku. So aku sindir Ed nak makan kat pasar mana?. Pasar keramat ke atau pasar borong Selayang. Hehe. Ed kata kat aku, duduk diam-diam nanti dah sampai dia bagitau kat aku. 

Kereta meluncur agak laju menuju ke arah IKEA. Mmm rupanya nak makan kat The Curve. Aku ikut jer Ed. Ooo nak makan kat sini rupanya. Marche's terletak kat "The Street" dalam The Curve. Restoran ne 1 row gan Fridays dan Italianies. Senang jer cari, depan kedai dia ada patung lembu besar.  

Marche's maksudnya Market/Deal. Cara nak sebutnya "Mar-shay". Marche's ne perkataan  dari french, tu Ed kata kat akulah.
Marche' Lot G87, Ground Floor, The Curve, Mutiara Damansara
Entrance, pelayan sangat mesra

Masa kitaorang sampai kat depan entrance tu, 2 pelayan sambut kitaorang. Lalu mereka bagi kitaorang passport untuk masuk dalam. Passport ikut berapa orang yang datang. Passport tu ada 10 kotak untuk diisi masa kat dalam nanti. Kegunaan passport ne, bila kita nak order makanan kat kaunter yang kita suka. Nanti dah habis order barulah passport kita akan dicop. Dah dapat passport, kitaorang pun masuk ke dalam. 

Wow aku sungguh teruja. Ne first time aku masuk ke Marche's. Dalam hati aku, kalau nak makan kat pasar tak selera langsung gan lantai yang basah. Bermacam-macam bau pun ada. Ne lain dari apa yang aku fikirkan.


Passport yang telah bertanda
Tempat bersih, tepi-tepi ada tempat duduk untuk orang makan. Tempat duduk ada beberapa section yang dibahagikan mengikut tema tersendirinya. Aku tak boleh ambik gambar sangat, dah kena sound gan pelayan dia. Nasib baik aku dah ambik banyak gambar. Bukan apa untuk tontonan kawan-kawan gak kan.

Keadaan dalam Marche'
Kaunter Juice

Buah-buahan segar
Sininya tempat kalau nak order air buah. Bermacam-macam air buah ada. Pilih jangan segan. Kalau nak mixkan buah pun boleh. Harga small rm7.50, large rm8.50. Nanti pelayan akan buat kat depan kita. Kalau tak sedap kita boleh komplen masa tu gak. Pastu pelayan akan cop passport kita.

Homemade katanya
Pastu kitaorang ke area Beverages pulak. Kat sini bermacam-macam ada. Coffee, tea, ice blended, smoothies, ada gak homemade drinks. Macam lemon, ice lemon tea, calamansi, sour soup dan soft drinks pun ada.

Kaunter Seafood sebelah kaunter Grille
Bahagian grill
Macam-macam ikan ada

Dah tengok bahagian air. Kitaorang nak usha bahagian grill dan seafood lak. Kat sini ada bermacam-macam steak, ada "Horwegian Salmon Steak rm27, Fresh Seabass Fillet rm19.50, Red Snapper Fillet rm22.50. Sideorder ada gak seperti Mashed potatoes rm1.50 dan Baked potatoes rm5.50.

Bahagian grilled ada Lamb Chop rm29, Chicken Chop rm13.50, Beef Steak rm30 & above. Mereka nak promote Lamb Chop, pekerja mereka terjerit-jerit Lamb Chop, Lamb Chop macam kat pasar jer. Kitaorang order Salmon dan Grilled Chicken Chop.

Salmon Steak
Grilled Chicken Chop
Kaunter Rosti
Tempat Rosti
Aku rasa macam terpikat gan nama "Rosti". Ed macam pekerja kat situ. Ed cakap Rosti ne adalah makanan "Swiss". Ia banyak gunakan kentang. Orang dah pernah datang sini kan. Aku tengok harga Plain Rosti rm7.50, kalau nak ada topping, ada beberapa boleh pilih. Cheese rm13, Sausage rm17.40, Mushroom Ragout rm14 dan telur rm9.50. Aku terus order Rosti with sausage.

Rosti with sausage

Bahagian Vegetables, boleh self service
Bahagian Pasta
Bahagian Sup-sup
Selain tu ada gak section Pizza, Desserts dan Salads. First time aku makan Rosti memang sedap.

Air Kedondong
Ice Blended
Aku rasa kali ne aku makan tempat yang sungguh ada kelainannya. Selain boleh melihat pekerja memasak makanan yang kita nak makan, kita gak boleh melihat berbagai-bagai hidangan yang ada disini. Pekerjanya gak sangat peramah dan cepat buat kerja. Banyak membantu jika seseorang tu baru first time datang ke sini. Pekerjanya tahu macam mana nak terangkan kepada kita apa yang mereka jual. Tempat sungguh nyaman walaupun ada kalanya terpekik terlolong kalau makanan dah siap, hey namanya pun pasar kan.

Aku cakap kat Ed, aku nak datang lagi kat sini. Aku belum cuba ice-cream nampak macam sedap jer. Tempat yang agak mahal, yala mereka nak maintain tempat ne haruslah mahal sikit. Aku tak kisah janji puas hati. Kedai bukak dari 11 pagi hingga 11 malam setiap hari.

Lega aku dah siap blog ne. Aku terpaksa nak ingat balik satu persatu. Aku dah kol Ed berapa kali pun aku tak tau. Banyak sangat info aku nak taip.

No comments:

Post a Comment

Disclaimer:

The information contained in this website is for general information purposes only. The information is provided by ceritakuharihari.blogspot.com and while we endeavour to keep the information up to date and correct, we make no representations or warranties of any kind, express or implied, about the completeness, accuracy, reliability, suitability or availability with respect to the website or the information, products, services, or related graphics contained on the website for any purpose. Any reliance you place on such information is therefore strictly at your own risk.