Hello There!

Tuesday, October 26, 2010

Ahad 24/10/2010 Melaka

Aku yang bangun pagi dulu dari semua orang. Aku tengah bersihkan kucing, Mama dah bangun. Mama tak dapat tidur sebab kawan Izan berdengkur dengan kuatnya. Aku pun boleh dengar dari bilik kucing. Mama bersihkan anak-anak dia. Pukul 7 Jazim bangun. Izan, aku tak sedar pukul berapa dai bangun.

Pukul 8 lebih, Izan dan kawan dia beredar dari rumah Jazim. Mereka nak gi jemputan kawin kat Damansara. Pukul 8.50 pagi, kitaorang gi makan kat kedai Kak Mah. Habis makan kitaorang nak gi minum kopi kat Old Town Axis Atrium. Aku minum teh tarik rm3.50, Jazim minum Nan Yang kopi O rm2.90 dan Mama minum White coffee Gao rm3.50. Pas minum kitaorang balik rumah. Masa untuk mengemas rumah. Hari ne Mama nak balik ke Melaka. Jazim nak gi opis dia pastu nak gi kenduri kawin. Aku nak keluar gan Adam. 

Masa kitaorang nak keluar rumah, aku terserempak gan orang yang bersihkan rumah uncle di depan rumah Jazim. Aku pun tanya pada kakak yang bernama Kak Ram tu. Dia boleh bersihkan rumah Jazim gan harga rm50. Senang sikit sebab Kak Ram tinggal dekat-dekat sini jer. Dia start sabtu depan pukul 9 pagi.

Dah settle, kitaorang menuju ke kereta Mama. Sembang kejap pastu Mama dan Jazim beredar. Aku pun balik rumah. Aku nak jumpa Adam pukul 12.30 tengahari. Pukul 12.40, Adam sampai kat Hero. Kitaorang lunch kat Old Town Ampang Waterfront. Lepak kat sana sampai pukul 3.30 petang. Tetiba rasa macam nak gi Melaka lak. Aku citer kat Adam, sekarang Melaka ada monorail. Tetiba gak dia nak gi tengok. Apa lagi kitaorang pun terus ke Melaka. Aku sms Jazim bagitau dia, aku nak balik rumah aku awal sikit dan terus ke Melaka. Nasib baik aku dah bawak barang aku awal-awal.


Sampai kat Seremban, Mama sms aku. Kitaorang sampai Melaka nak dekat pukul 5 petang. Kitaorang keluar tol Ayer Keroh. Kitaorang parking kat tepi Dataran Pahlawan. Terus kitaorang jalan-jalan dan ambik gambar sambil makan roti aiskrim. Aku nak masukkan banyak-banyak gambar lambatlah, tengok jerlah gambar apa yang ada kat bawah ne.










Masa kitaorang turun dari Bukit St. Paul, aku beli magnet. Kitaorang tak jadi nak gi tengok monorail.




Aku dah banyak kali gi Melaka. 1 jer aku belum cuba lagi. Kali ne aku nak cuba. Aku ajak Adam naik Menara Taming Sari. Kitaorang naik tepat pukul 7 malam.


Kena bayar rm10 pastu pekerja kat kaunter nak tengok i/c. Sebelum masuk garisan, pekerja dia ambik gambar kitaorang berlatar belakang menara tu. Masa tu ramai orang naik. Masa kat dalam tu aircon dia kuat, Melaka sangat cantik dari atas dipenuhi dengan lampu-lampu tapi aku rasa sekejap sangat kat atas tu. Benda tu pun aku rasa berpusing agak laju payah nak ambik gambar sangat. Masa kitaorang keluar, pekerja tu jual gambar kitaorang gan harga rm30 tapi memang cantiklah gambar. Kitaorang beli buat kenang-kenangan.

Kaki dah penat, perut lak terasa lapar. Kitaorang nak makan ikan bakar kat Alai. Rupa-rupanya Adam tau area kat Melaka ne. 



Ikan pari rm6
Ketam sweet & sour rm10.20




Nasi lemak 3 bungkus rm2.10
Otak-otak rm6
Udang bakar rm14
Sotong rm9.80
Kitaorang lepak kat sana sampai pukul 10.30 malam. Pastu kitaorang gi bandar lagi. Kitaorang nak gi Jonker Walk lak. Dah penat berjalan, kitaorang singgah kat Jonker Cafe. Cafe ne betul-betul kat sebelah pentas opera cina yang orang cina selalu berkaraoke. Sebelah cafe ne hotel. Boleh tahan cantiknya hotel ne. Bahagian toilet dia pun cantik. Banyak pokok-pokok menjalar kat situ macam konsep bali. 


French fries rm3.80




Bar

Kopi rm2.50
Roti butter rm1.80
Neslo ice rm3.60
Kitaorang makan sambil dengar apek-apek dan nyonya nyanyi lagu cina. Pukul 11.20 malam, kitaorang gerak ke kereta. Masa nak ke kereta, aku sempat ambik gambar yang unik-unik. Kitaorang bertolak dari Melaka pukul 12.15 malam. Sampai kat Seremban, hujan renyai-renyai. Kitaorang sampai K.L dah nak pukul 2 pagi. Adam dah tak larat nak balik rumah dia, dia tidur kat rumah aku.


No comments:

Post a Comment

Disclaimer:

The information contained in this website is for general information purposes only. The information is provided by ceritakuharihari.blogspot.com and while we endeavour to keep the information up to date and correct, we make no representations or warranties of any kind, express or implied, about the completeness, accuracy, reliability, suitability or availability with respect to the website or the information, products, services, or related graphics contained on the website for any purpose. Any reliance you place on such information is therefore strictly at your own risk.