Hello There!

Tuesday, March 23, 2010

Bola Tampar


“Jazmi!, bola itu, Jaga!!!!!”

ANGKATTTTTT!!!!”. Teriakan kuat temannya menyedarkan Jazmi.

Jazmi terkejut. Pantas kepala dipaling ke belah kanan. Bola tampar yang datang meluru kanannya sempat diangkat walaupun tidak berapa kemas. Dengan pantas bola putih itu melambung semula ke pihak lawan. Jazmi berasa girang kerana mampu mematahkan spike tajam yang diberi oleh Meor, salah seorang pemain di pihak lawan. Jazmi menyeringai keseorangan apabila kedengaran satu dua tepukan dari penonton di tepi gelanggang.

Di medan bola tampar inilah Jazmi selalu melampiaskan ketegangan. Dia akan turun ke padang bola tampar yang terletak di Tasik Titiwangsa pada setiap hari malam Rabu dan Jumaat sekiranya masa membenarkan. Ditambah pula, Jazmi merupakan antara AJK di dalam kelab bola tampar. Jazmi telah diamanahkan untuk menguruskan segala aktiviti yang terlibat di dalam bidang rekreasi. Jazmi telah memegang jawatan itu tahun lalu semasa beliau bersama dengan ahli-ahli jawatan kuasa yang lain hasil undian di dalam majlis makan malam tahunan. Ahli-ahli jawatan kuasa memegang tugas serta mentadbir kelab bola tampar itu untuk tempoh setahun sebelum mereka meletak jawatan dan pemilihan dilakukan untuk muka-muka baru.

Wisel ditiupkan menanda permainan antara kumpulan Jazmi melawan kumpulan Meor telah tamat. Jazmi berjalan menuju ke arah perempuan itu. Perempuan itu sering menemaninya walaupun dia sendiri tahu perjalanan ke gelanggang ini terpaksa menempuhi kesesakan yang teruk. Jazmi pun tahu semua itu. Tetapi baginya, dia tak pernah minta untuk perempuan itu hadir di setiap latihan atau perlawanan yang diadakan.

Kenapa awak hari ini? Macam tak bersemangat aje saya tengok.” Suzi bertanya sejurus Jazmi duduk bertenggong di sebelahnya.

Antara layan dan tidak, Jazmi tidak berniat untuk membalas buat masa ini. Muka Jazmi berkerut. Suzi menghulurkan tuala muka putih kepada Jazmi. Jazmi sekadar mengangkat bahu membalas pertanyaan Suzi ketika Suzi memandang wajahnya buat kali kedua. Bukan Jazmi tak mahu melayan tetapi penatnya belum lagi kebah. Peluh di mukanya dilap dengan tuala itu. Kemudian Jazmi mengelap lelehan peluh dilehernya pula. Tuala itu dikibas-kibas di hadapan mukanya untuk menyejukkan badannya.

Takde apa-apalah, saya cuma penat. Lagipun kerja kat pejabat berlambak-lambak. Lagipun bos saya pergi LA minggu ni. Jadi semua kerja dia tertumpu pada saya. Mana nak buat kerja saya, mana pulak nak buat kerja bos saya tu! ”. Jelas Jazmi. Suzi akui dan faham dengan alasan lelaki itu.

Kerja sebagai seorang jurutera reservoir petroleum memang sibuk. Bukan selalu Suzi berpeluang untuk melihat dan menemani Jazmi bermain bola tampar di sini. Kalau nak difikirkan, Suzipun sama sibuk tapi dia ada tetap meluangkan masa untuk bersama dengan Jazmi.

“Laa, saya ingatkan apahal pulak tadi” Suzi menarik nafas lega.

Dari tadi diperhatikan Jazmi seolah sedang mengalami masalah berat. Tapi syukurlah sangkaannya meleset belaka. Suzi melempar senyum kepada lelaki tersebut. Jazmi sekadar memandang tanpa membalas.
Teman-teman yang menjadi pemerhati tersenyum melihat gelagat dua sejoli sedang bermesra di tepi gelanggang. Ada dua tiga orang yang hampir duduk hampir dengan Suzi tidak sangat mengendahkan gelagat mereka.

“Jazmi, tadi presiden kelab tanya saya, Meeting hari Ahad ni. Dah confirm. Awak ada hal ke”? Tanya Meor pada Jazmi. Suzi terperanjat tiba-tiba Meor mencelah.

“Pukul berapa”? Balas Jazmi.

“Macam biasalah, pukul 2 petang, di tempat biasa”. Balas Meor lagi.

“Nengoklah macam mana nanti. I tak leh confirm. Kena tengok appointment I dulu,”. Acuh tak acuh aje Jazmi menjawab.

“Laa, cakaplah boleh ke tak boleh, saya kena confirmkan pada AJK yang lain jugak’. Suara Meor sedikit tinggi.

“Kalau awak ada masalah, ceritalah pada saya,” Pinta Suzi. Dia lihat muka Jazmi tak seria seperti biasa.

“Tak ada apa-apalah. Oklah, saya balik dulu,” Jazmi bingkas bangun dari bangku dan terus keluar dari gelanggang.

“Tapi game inikan belum habis lagi.” Suzi cuba menghalang.

Jazmi bingkas bangun. Dia mencapai beg pakaiannya. Tanpa menoleh ke belakang, Jazmi terus berjalan. Dia berjalan pantas ke arah keretanya. Suzi melihat dari jauh. Di benak fikiran Suzi tercetus yang selaunya Jazmi akan duduk bersamanya sehingga permainan habis. Ketika hampir ke keretanya, sebelum masuk ke dalam kereta, didapati Jazmi sedang mengangkat telefon bimbitnya. Suzi berandai-andai sendiri. Siapa pulak yang dia call tu. Atau siapa yang memanggilnya. Mungkin ahli keluarganya yang menelefon, pujuk hati kecilnya. Kereta Jazmi, Vios kelabu meluncur laju ke dada jalan.

“Malek! Team kau pulak yang main. Cepat masuk court!!!”. Sara memanggil, membantutkan rencana igauannya.

Suzi mula bangkit dari tempat duduknya. Dia menggosok punggungnya jikalau ada habuk atau benda asing yang melekat ketika dia duduk tadi. Sambil mengucapkan selamat tinggal kepada kawan kawannya, dia mula mengorak langkah ke keretanya. Berjalan longlai ke keretanya, ingatan Suzi masih ke arah Jazmi lagi.

Tumpuan Suzi terganggu. Di fikiran Suzi masih tertanya siapakah yang berkomunikasi dengan Jazmi tadi. Di perjalanan pulang, Suzi cuba melupakan apa yang telah dilihat di gelanggang tadi. Dada Suzi mula berdegup kencang. Suzi sedia maklum yang Jazmi tidak pernah berselindung apa apa darinya. Tapi kenapakah dia bergegas balik sebelum permainan tamat. Hatinya cuba mencari jawapan. Tapi yang pasti dia patut bangun awal esok. Dia mesti tidur awal. Melupakan apa yang berlaku.

No comments:

Post a Comment

Disclaimer:

The information contained in this website is for general information purposes only. The information is provided by ceritakuharihari.blogspot.com and while we endeavour to keep the information up to date and correct, we make no representations or warranties of any kind, express or implied, about the completeness, accuracy, reliability, suitability or availability with respect to the website or the information, products, services, or related graphics contained on the website for any purpose. Any reliance you place on such information is therefore strictly at your own risk.