Hello There!

Tuesday, March 23, 2010

Doktor Salim

Jazmi merenung tajam telefon hitam di hujung kanan mejanya. Laptopnya masih lagi bercahaya di hadapannya. Dia tak dapat mengumpulkan kosentrasi terhadap kerjanya. Mukanya masih berkerut. Presentasi untuk Exploration Strategy : Samarang Field masih belum disiapkan lagi. Baru tadi bosnya memaklumkan kepadanya untuk menggantinya presentasi kali ini. Jazmi tak boleh menolak. Itu arahan dari bosnya dan dia terpaksa akur dengan apa jua arahan yang diberi kepadanya. Bosnya terpaksa menghadiri satu lagi meeting penting. Meeting kali ini berkisar tentang keselamatan di platform. Jazmi berdengus. Terdetik di hatinya mengapakah dia dijadikan gantian untuk meeting kali ini. Bukan dia meradang kepada bosnya. Bukan itu puncanya. Projek cari gali di Semarang itupun bukanlah Jazmi tak tahu sangat. Dia dengan bosnya banyak mengeluarkan idea untuk menyempurnakan projek tersebut. Tapi yang dia meradang sangat adalah pada keadaan. Mengapa di saat-saat begini banyak perkara yang menghurung datang. Dia tak mampu untuk menangani sendirian. Dia buntu. Tak keruan. Interkomnya berbunyi menjerit minta dijawap. Itu pasti dari bosnya. Bosnya mengingatkan dia supaya menerangkan konsep serta strategi yang telah dibincangkan bersama pada semua peserta yang hadir di dalam mesyuarat. Jazmi akur. Dia menulis di nota kuning dan di tampal di atas notanya. Perkara itu akan diterangkan kemudian. Jazmi mencapai pen dan mula mengira-gira di atas kertas putih. Sesekali papan kekunci laptopnya ditekan. Jazmi begitu tekun ingin menghabiskan kerja yang dipertanggunjawabkan sebelum presentation itu berlangsung. Kira-kira setengah jam menelaah mana yang perlu, Jazmi mengemas nota dan membawa thumb drive yang berisi data untuk presentasi ke bilik mesyuarat.

Sudah boleh diagak siapa yang akan menghadiri mesyuarat kali ini. Jabatan Exploration dan jabatan Reservoir Geoscience adalah antara yang penting untuk kali ini kerana projek ini banyak mengakibatkan penglibatan jabatan mereka. Jazmi mula membentangkan segala maklumat yang berkaitan dengan projek itu. Satu-satu kepala mula tertumpa kepada bicaranya. Ada yang mengangguk tanda faham. Ada yang berkerut. Jazmi pasti ada yang ingin bertanya soalan pada sessi Q&A di akhir mesyuarat itu nanti. Pada Jazmi dia ingin menghabiskan secepat mungkin mesyuarat ini kerana ada urusan yang lebih penting yang dia patut tangani.

Mesyuarat berjalan licin. Setelah semua ahli mencapai kata sepakat, Jazmi menutup mesyuarat dan mengucapkan terima kasih kepada yang hadir. Dikilas jam tangan Guess. Lebih kurang jam tiga empat puluh lima minit petang. Dia sudah terlewat. Dia harus memberitahu kepadanya yang dia telah terlewat. Jazmi tak tahu sama ada kelewatan bertemu dengannya akan dimaafkan dan akan dibuat janji temu yang lain atau tidak. Jazmi harus cepat mambuat keputusan.

Dia berjalan pantas ke biliknya. Telefon hitam dicapai dan mendail nombor itu kembali. Ada seserorang di talian.

“Hello, boleh saya bercakap dengan Doktor Salim,” Jazmi memulakan bicara.

“Maaf, dia tiada ditempatnya. Doktor Salim keluar untuk buat checking di wad. Ada apa-apa pesanan,” Jawab wanita di talian panuh mesra.

“No. Its ok. Thanks,” Jazmi menamatkan perbualan.

Hati Jazmi berbelah bahagi sama ada dia patut pergi atau tidak. Kalau dia pergi siapa yang akan menggantinya pula untuk mesyuarat pukul lima nanti. Selalunya dia sendiri yang akan mengetuai mesyuarat itu. Jazmi tambah bingung. Mahu sahaja dicampak segala benda yang ada dihadapannya. Dia mahu menjerit sekuat yang boleh untuk melepaskan apa yang terbuku di hatinya. Dia betul-betul tak keruan sekarang. Dia menghidupkan laptop di hadapannya tetapi kemudian ditutup semula. Kedua jemari tangannya di ramas ke rambutnya yang tak gatal. Jazmi cuma ingin meringankan bebanan yang kini tak tertanggung. Tapi raungan hatinya tiada siapa yang mendengar.

No comments:

Post a Comment

Disclaimer:

The information contained in this website is for general information purposes only. The information is provided by ceritakuharihari.blogspot.com and while we endeavour to keep the information up to date and correct, we make no representations or warranties of any kind, express or implied, about the completeness, accuracy, reliability, suitability or availability with respect to the website or the information, products, services, or related graphics contained on the website for any purpose. Any reliance you place on such information is therefore strictly at your own risk.