Hello There!

Tuesday, March 23, 2010

Dhirah

Engin bas kilang yang menderu sebentar tadi mula diperlahankan. Kenderaan itu seperti biasa sudah tahu berhenti di hadapan rumah Siti Nadhirah. Dengan selamba dia turun longlai dari bas menuju ke rumahnya. Dia cuba melangkah dengan pantas. Selalunya dia akan menoleh ke belakang untuk melambai kepada kawan-kawan sekerja yang masih ada di dalam bas, tetapi hari ini dia malas untuk berbuat begitu. Dia ada satu hal yang ingin sangat untuk diungkap kepada ibunya. Dia memanjat tangga batu rumahnya dan memberi salam. Memberi salam itu sudah menjadi kelaziman yang diajar ibunya kepada anak-anaknya. Mereka telah dididik dari kecil. Siti Nadhirah sempat melemparkan senyuman kepada ibunya yang sedang duduk lemah sahaja di sofa. Siti Nadhirah terus ke biliknya untuk menyalin pakaian dahulu. Selang beberapa minit, Siti Nadhirah yang tadi berpakaian kurung cantik kini hanya berkain batik dan berbaju T-shirt putih keluar dari bilik. Siti Nadhirah berjalan ke arah ibunya.

“Ibu......, ibu macam mana hari ini. Ibu dah makan? Dhirah boleh hidangkan.” Tanya Dhirah, nama panggilan ibunya sejak dari kecil sambil mengusap tangan kanan ibunya.

“Ibu macam nilah. Kaki kanan ibu ni kekadang terasa kebas sangat.” Komen ibunya kepada Dhirah.

“Tulah dulu lagi Dhirah nasihatkan ibu untuk ke hospital tapi ibu tak mahu.”

“Dahlah tu. Usah dibangkit benda-benda tu lagi. Ibu tak mahu dengar lagi.”

Sudah lama ibunya mengalami kencing manis ini. Dhirah banyak berkorban kerana penyakit ibunya. Dhirah tahu ibunya lebih mudah mendapat jangkitan daripada orang biasa. Oleh kerana itu, Dhirah sanggup mengambil langkah-langkah seperti sentiasa menjaga kebersihan ibunya seperti selalu memandikan ibunya, mencucikan kaki dan jari-jari kaki dengan sabun dan air, mengeringkan dan menyapukan dengan bedak untuk mengelakkan kelembapan terjadi. Dhirah juga sentiasa memastikan ibunya jauh dari kecederaan dan berhati-hati ketika memotong kuku jari dan jari kaki. Dan yang paling penting Dhirah sentiasa menjaga kaki ibunya yang sakit gangrene itu. Menurut kata-kata orang, jangkitan ini boleh mengakibatkan kehilangan kaki. Dhirah pun banyak mendengar cerita-cerita buruk tentang penyakit ini. Dhirah merenung kaki kanan ibu. Pada peringkat awal, kaki ibunya pucat dan selalu berasa sejuk. Ibunya selalu kata kakinya kebas terutama di belah kanan. Lama kelamaan kaki ibunya bertukar warna dari kepucatan ke warna kelabu dan berbintik-bintik gelap. Dhirah kekadang sayu memandang akan penyakit yang dideritai ibunya. Kekadang kalau Dhirah menjaga ibunya pada waktu malam, sering kali ibunya meraung kesakitan akibat sakitan yang amat sangat.

“Dhirah, ibu nak tanya pada kamu. Harap kamu cakap jujur dengan ibu.” Ibu pandang pada Dhirah penuh sayu. Dhirah tunduk tanpa berkata apa-apa.

Ibu nak tanya fasal apa ni? Nampak macam ada sesuatu aje,” Perasaan Dhirah mula tak menentu. Bercampur-campur. Adakah ibunya ada mengesan ketidaksenangan hatinya terhadap kawan Abang Jazminya yang datang baru-baru ini. “Ah! Tidak mungkin ibu boleh mengesannya kerana aku telah cuba berbuat seperti tidak ada apa yang berlaku,” Getus hati kecil Dhirah.

“Betul ke kamu tiada apa-apa dengan Abang Mi kamu tu? Tapi masa Abang Mi kamu ada di sini, kamu macam tak senang duduk aje. Kamu macam tak senang tengok Abang Mi bawak perempuan kat sini ke? Cakaplah dengan ibu. Kamu jangan nak sembunyikan apa-apa dengan ibu kamu ni, Dhirah.” Tanya ibu lagi. Dhirah yang duduk berlunjur kaki, menyilang kedua- dua kakinya pula. Kemudian Dhirah bangun dan duduk di bawah bersimpuh cuba mengurut-urut manja kaki ibunya.

Tak tahulah ibu. Saya tahu saya memang tak setanding dengan Abang Mi tu bu. Saya tahu saya ni bagaikan melukut di tepi gantang aje.” Dhirah terketar-ketar menjawap. Wajah sayunya tak dapat diselindung. Mukanya cuba di tekup ke bawah. Dhirah tunduk ke bawah.

“Sabar la Dhirah,” Pujuk Ibu.

“Ibu pasti kamu akan dapat juga jodohnya nanti. Jangan diharap sangat Abang Mi kau tu. Lagi pun, Abang Mi kau ada bagitahu kat ibu yang perempuan yang dia bawak hari tu memang mata air dia. Cuma sekarang ni dorang ada masalah sikit. Tapi ibu tengok budak si Suzi tu baik orangnya. Ibu pun gemar perangai si Suzi tu. Beruntung Abang Mi kamu dapat perempuan macam tu.” Kata-kata ibunya menyiat-yiat hati Dhirah.

Dahulu Abang Jazmi memang menjadi teman rapat Dhirah. Sejak kecil lagi, Abang Jazmi tempat Dhirah bermanja. Abang Jazmi selalu membeli apa saja yang dipinta. Sehingga dewasa, Dhirah tetap dilayan seperti itu. Sehingga pada suatu ketika Abang Jazmi dianggap sebagai lebih dari seorang abang. Apa sahaja yang berlaku pada Dhirah, pasti akan dimaklumkan kepada Abang Jazmi. Walaupun jarak memisahkan, tapi Dhirah selalu berhubung melalui telefon. Banyak perkara yang mereka berkongsi. Kemunculan Akak Suzi ke rumahnya sedikit sebanyak menggugat perhubungannya dengan Abang Jazmi. Walaupun dia sedar Akak Suzi begitu baik terhadapnya tetapi segala tindak tanduk Akak Suzi dirasakan seperti menyimpan sesuatu. Baru-baru ini, Dhirah pernah bertanya Akak Suzi tentang antara perhubungan Akak Suzi dengan Abang Jazmi atau Abang Mi sebagaimana panggilan ibunya semasa mereka di dapur. Akak Suzi menyatakan perhubungan antara dia dan Abang Jazmi buat masa sekarang masih di peringkat kenal mengenali antara satu sama lain. Tambah Akak Suzi lagi kita hanya boleh merancang apa yang kita inginkan tetapi semuanya bergantung kepada Ilahi untuk menentukan. Dhirah faham apa yang Akak Suzi maksudkan. Alangkah bagusnya kalau Akak Suzi faham isi perasaannya terhadap Abang Jazmi. Ingin diluahkan tetapi mulutnya terasa amat berat. Sungguh berat bak kata pepatah nak diluahkan mati bapak dan kalau tak diluahkan mati emak.

Oleh kerana rindu yang tidak tertanggung, pernah satu hari dulu, Dhirah pernah meminta izin daripada ibunya untuk mencari kerja di Kuala Lumpur. Dengan itu cara sahaja membuatkan ikatan rindu terhadap Abang Jazmi di Kuala Lumpur akan terubat. Tetapi itu semua adalah anganan belaka kerana memandangkan keadaan ibunya yang tidak mengizinkannya. Dhirah pernah juga meluahkan hasratnya kepada Abang Jazmi tentang bekerja di Kuala Lumpur, tetapi Abang Jazminya tidak berapa setuju atas alasan di Kuala Lumpur ini banyak sangat pancaroba dan takut Dhirah terjebak dengan anasir-anasir yang kurang sihat. Dhirah terpaksa menutup hajatnya untuk berhijrah ke kota besar itu.

No comments:

Post a Comment

Disclaimer:

The information contained in this website is for general information purposes only. The information is provided by ceritakuharihari.blogspot.com and while we endeavour to keep the information up to date and correct, we make no representations or warranties of any kind, express or implied, about the completeness, accuracy, reliability, suitability or availability with respect to the website or the information, products, services, or related graphics contained on the website for any purpose. Any reliance you place on such information is therefore strictly at your own risk.