Hello There!

Tuesday, March 23, 2010

Telefon Suzi

Kereta Vios kelabu dipandu perlahan untuk diparkir di tempat kosong. Memang waktu waktu awal sebegini memang senang sekali untuk memarkir kenderaan kerana banyak lagi ruang kosong untuk memarkir. Tengoklah setengah jam lagi pasti kenderaan berduyun tiba berebut parkir di bawah KLCC itu. Setelah memarkir keretanya, Jazmi mencapai briefcasenya dan berjalan tangkas ke lif untuk ke aras pejabatnya di tingkat 68.

Lif terbuka luas. Jazmi keluar dari lif berjalan ke arah pejabatnya. Jazmi menekap pas masuk di muka pintu pejabatnya. Merenung mesra jam di pergelangannya. Pintu di tolak lalu Jazmi menerobos masuk ke pejabatnya. Baru pukul 7:15 minit pagi. Dikerling sekelilingnya. Masih lagi kosong di beberapa cubicle. Cuma satu dua kerani yang baru datang. Mereka pun sibuk dengan hal masing masing. Ada yang menyelak surat khabar sambil bersarapan dan berbual bual. Jazmi ingin mengisi perutnya dahulu sebelum memulakan perkerjaannya. Dia tahu dia harus mengambil sarapan pagi kerana padanya sarapan adalah penting. Kalau tidak mengambilnya pasti prestasi kerjanya akan terganggu. Jazmi berjalan ke pantry untuk membuat sekole air milo. Nasi lemak yang dibeli bungkus tadi di bawah opisnya di bawa sekali ke pantry. Jazmi sempat melemparkan senyuman kepada kerani kerani yang memandangnya.

“Morning Encik Jazmi.” Tegur seorang kerani muda.

“Morning.” Jazmi membalas pendek.

Sesampai di pantry Jazmi mula menceduk beberapa sudu milo dari bekas plastik dan dimasukkan ke dalam kole. Diceduk beberapa sudu susu pekat manis dan dirapatkan kole ke tab air panas. Aroma milonya semerbak menusuk hidungnya. Jazmi kembali membawa milo ke tempat duduk.

Jazmi mula duduk di kerusi yang hampir dengannya sambil membuka nasi lemaknya. Aroma nasi lemak menusuk ke lubang hidungnya. Sungguh menyelerakan. Jazmi mula menyantap nasi lemaknya. Air milo yang ada di hadapannya dibiarkan seketika untuk turun darjah kepanasannya.

Sesudah menikmati sarapan pagi, Jazmi melangkah ke biliknya. Air milo yang masih bersisa di dalam kolenya dibawa sekali.

Laptopnya dihidupkan. Dia ingin menyambung tugasan untuk hari ini sambil membalas emails yang datang menghujani peti masuk akaunnya. Dia harus melayan segala email yang masuk sama ada dari pelanggan, teman sepejabatnya atau dari kawan-kawan kitarannya.

Ditekan ikon email. Leptopnya mula memproses data yang masuk. Ianya mengambil beberapa ketika. Jazmi diam sahaja di hadapaan laptopnya. Jari jemari cuba dipatah-patahkan. Terdengar letupan antara tulang-tulang jari. Mata Jazmi tertumpu kepada satu email yang datang dari kelab bola tamparnya. Jazmi mula membuka email tersebut.

Jazmi mengeluh. Ada tugas baru untuk digalasnya. Tugas untuk memantau kelicinan perjalanan mereka ke Cherating. Dia harus menentukan beberapa kereta yang patut digunakan untuk perjalanan dan penempahan akomodasi yang selesa semasa mereka berada di sana. Jazmi tak larat untuk membuat tugasan ini. Dia harus mencari seseorang yang lain untuk membantunya. Kerja yang ada di atas mejanya belum berusik lagi. Di ingatannya teringat Suzi. Dia berharap semoga Suzi akan menolongnya untuk berkomunikasi sesama ahli kelab dan menentukan empunya kereta dan penumpang-penumpangnya. Tambahan pula Suzi lebih mesra dengan semua ahli kelab berbanding dengan dirinya yang cuma mengenali separuh sahaja dari ahli kelab bola tampar tersebut.

Jazmi mendail nombor handphone Suzi. Ada deringan di balik talian. Jazmi girang.

“Hello, Suzi. How are you today? Awak busy ke sekarang?”
“I’m ok. Saya sedang dalam meeting dengan supplier ni. Ada hal penting ke?”
“Tak adalah. Kalau awak dah habis nanti, telefonlah saya balik. Ok”
“OK”

Talian diputuskan.

Sambil menunggu panggilan dari Suzi, Jazmi sempat membalas beberapa email yang masuk ke peti inboxnya. Semuanya berkenaan dengan kerjanya. Ada yang ingin persetujuan meeting dan ada yang melapurkan progress projek yang dijalankan.

Sedang membaca emails yang masuk, deringan handphonenya berbunyi. Jazmi meilhat paparan nama di skrin telefonnya. Itu dari seseorang yang ditunggu-tunggu. Jazmi menekan punat untuk menjawap.

“Ya hello Suzi. Awak dah ok ke?”
“Ya. Apa halnya.”
“Ni saya ada terima email berkenaan kelab kita untuk ke Cherating. Awak dah baca ke email tu?”
“Belum lagi sebab seharian saya di luar pejabat ni. Mungkin petang nanti baru saya masuk office.”
“Ooooo.” Jazmi ngangguk faham.

“Apa-apa pun, kita jumpa di tempat biasa la petang ni. Saya mungkin turun lewat sikit. Lepas sembahyang maghrib baru saja bertolak ke sana terus dari office.” Nyata Suzi.

Oklah kalau macam tu. Kita jumpa nanti ya. Take care. Bye”

Bye” Suzi menekan salah satu butang dari handsetnya.

Jazmi berharap sangat Suzi dapat menolongnya kali ini. Sudah banyak kali pertolongan yang dilakukan oleh Suzi. Jazmi terasa banyak terhutang budi kepada Suzi. Bukan Jazmi tak mampu buat. Dek kerana tugas pejabatnya yang berlambak dan meeting meeting yang dia kena hadiri itu membuatkan masa nya amat terhad. Dia sangat berharap pada Suzi kali ini. Moga Suzi tidak akan menguzurkannya.

No comments:

Post a Comment

Disclaimer:

The information contained in this website is for general information purposes only. The information is provided by ceritakuharihari.blogspot.com and while we endeavour to keep the information up to date and correct, we make no representations or warranties of any kind, express or implied, about the completeness, accuracy, reliability, suitability or availability with respect to the website or the information, products, services, or related graphics contained on the website for any purpose. Any reliance you place on such information is therefore strictly at your own risk.