Hello There!

Sunday, June 13, 2010

Ahad 13/06/2010

Bangun pukul 6 pagi. Bersihkan bilik kucing. Pukul 7.15 pagi, aku gi mandi, Pas mandi buka laptop check email. Pukul 9.10 pagi aku gi breakfast kat As-salam. Aku makan roti telur bawang, telur setengah masak 2 biji gan teh ais. Masa aku nak masuk pagar, aku jumpa makcik jaga, aku tanya kenapa orang ramai kat lobby. Makcik tu citer, nak tukar pengurusan. Makcik nak kena berhenti kerja. Makcik kata dahlah tak bagi tau awal-awal nak berhenti kerja, gaji pun tak dapat lagi. Kesian. Aku selalu gak berbual gan Makcik tu. Pastu aku nampak DD ada kat lobby gak. Ooo aku lupa pagi ne ada perjumpaan pengurusan. DD jadi ahli jawatankuasa. Aku pun berbual-bual gan DD kejap. Pastu aku balik ke rumah. Aku terus ke water filter nak bersihkan air.

Pukul 10.12 pagi Jazim kol aku. Jazim ingat aku tidur lagi. Dia tanya Fiona macam mana. Aku kata ok. Jazim kata asingkan Fiona gan Toby, takut Toby menjerit lagi. Aku pun asingkan Fiona gan Toby. Fiona kat atas, Toby kat bawah. Habis kerja, aku bukak blog. Pukul 12.30, tiba-tiba loceng pintu berbunyi. Rupa-rupanya DD datang. DD tengok tv, aku buat blog aku. Pukul 1.10, DD nak balik nyantuk katanya. Aku sambung buat blog lagi.

Pukul 2.45 tengahari, aku nak gi lunch. Aku turun bawah, tengok Makcik jaga ada lagi. Aku pun bersembang gan Makcik tu lagi. Makcik citer jaga baru 2 orang dah ada kat dalam pondok jaga gan bosnya. Bosnya orang India dan gemuk datang gan seorang perempuan Indonesia, Makcik tu kata, bini dia. Makcik sambung citer, tadi Makcik dah balik rumah, baru nak tidur, bos Makcik kol, suruh datang kerja balik. Bos Makcik suruh kerja macam biasa. Lantaklah gan jaga baru tu. Bukan bos dia yang bayar gaji Makcik. Selagi pihak pengurusan belum keluarkan surat berhenti kerja, kata bos Makcik, kerja jer. Patutlah masa aku turun rumah tadi, ada orang India kat pondok jaga, rupanya tu bos Makcik tengah bersembang gan bos jaga baru. Bos Makcik kerja tetap seorang anggota polis, naik motor jer. Aku tanya lagi, habis jaga malam pun takde lagilah. Makcik kata jaga malam masih kerja lagi. Masa aku bersembang gan Makcik kat lobby, bos Makcik datang jumpa aku. Aku lupa nak tanya nama dia. Dia tanya aku dah lama ke tinggal kat sini, BOLEY. Aku kata dah lama gak lah hehehe. Dia pun terus bercerita dari A to Z. Aku pun mendengar jer, yalah aku bukan tinggal disini kan, tapi apa yang orang India tu kata, pada aku semua betul. Masa aku bersembang lama gan bos makcik, tiba-tiba turun orang yang nak ambik alih tampok pengurusan (nama dirahsiakan), aku pun terus blah gi lunch.

Aku lunch kat As-salam, makan mee goreng gan telur dadar plus teh ais. Masa aku berjalan menuju As-salam, Aku kol Jazim, bagitau semua citer tu kat Jazim. Lama gak aku lepak kat As-salam sambil tengok citer bollywood. Pas makan aku balik rumah, tengok-tengok Makcik tengah duduk kat lobby sorang-sorang. Jaga baru ada gan bosnya dalam pondok jaga. Bos Makcik dah balik. Aku pun jumpa Makcik, duduk kat kerusi kayu dan bersembang lagi. Ada penghuni turun naik lif, tengok kitaorang semacam jer. Aku peduli apa orang nak cakap, dah aku ne peramah orangnyakan. Seronok berbual kosong gan Makcik. Kali ne citer aku dengar kelakar sikit. Makcik tu citer, dulu Makcik kerja kat 1 kilang jadi jaga jugak. Bos Makcik suruh kerja malam gan 1 jaga dari Burma. Makcik kata boleh jer, Tapi bos Makcik cakap, hati-hati sikit gan jaga tu sebab "BARANG" jaga tu besar (siap Makcik buat gaya tangan). Makcik tu kata kat bos dia balik, kalau barang jaga tu besar, "BARANG Makcik lagi "BESAR" dari jaga tu. Aku ketawa macam nak pecah perut. Pastu Makcik tu sambung lagi (sebenarnya nama Makcik tu pun aku lupa nak tanya boley, dah lama kenal pun lupa nak tanya nama), kat sini kan ada orang gaji indon, Kalau ada jaga yang berjalan-jalan kat kolam renang, pasti minah indon akan panggil jaga tu suruh naik ke rumah. Jaga tu takut dan bagitau kat Makcik. (Ne citer aku kurang percayalah, setahu aku waktu siang Makcik tu kerja sorang-sorang kat sini, kalau siang 1 jaga, kalau malam baru ada 2 jaga bekerja). Makcik tu kerja baru 2 bulan lebih mengantikan jaga lelaki orang Nepal. Aku boleh ingat semua jaga kat sini. Aku rasa Makcik ne lah perempuan pertama jadi jaga kat sini. (kalau tak silap aku).

Kalau nak berbual gan Makcik ne, kena rapat sikit kalau tak, tak dengar sangat sebab Makcik ne cakap perlahan sikit. Aku pun dah nyantuk sikit, aku terus minta diri nak balik rumah kat Makcik. Masa aku nak berjalan, Makcik tu sempat tanya aku. Kucing dah besar? Aku cakap dah besar Makcik. Sampai rumah aku sambung tulis blog pasal citer aku nak gi lunch.

Pukul 6.30 petang, aku gi rumah DD, DD hidangkan air milo panas kat aku. Pukul 7, aku tengok citer "30 Hari Mengenali Cinta" lakonan Erra Fazira dan Aaron Aziz. Drama ne yang aku tunggu-tunggu, tapi aku miss masa disiarkan dulu. Nasib baik aku dapat tengok lagi. Dd tengah masak itik kicap. Aku dah kata gan DD, aku nak rasa sikit.

Pukul 9.10 malam, aku balik dari rumah DD. Kemaskan bilik kucing. Aku dah kol Pakcik Nor, suruh esok ambik aku. Mandi dan up date blog lagi. Tamat.


No comments:

Post a Comment

Disclaimer:

The information contained in this website is for general information purposes only. The information is provided by ceritakuharihari.blogspot.com and while we endeavour to keep the information up to date and correct, we make no representations or warranties of any kind, express or implied, about the completeness, accuracy, reliability, suitability or availability with respect to the website or the information, products, services, or related graphics contained on the website for any purpose. Any reliance you place on such information is therefore strictly at your own risk.